18 de Juliol de 2025 a les 7:58
La comunicació sobre el canvi climàtic per part de les destinacions turístiques costaneres de l’Estat espanyol és escassa i parcial. Així ho apunta un estudi impulsat per un equip investigador dels Departaments de Comunicació i de Geografia de la URV, que ha publicat l’European Journal of Tourism Research. L’anàlisi s’ha centrat en els comptes oficials de la xarxa social X de 45 municipis i organismes de promoció turística i ha posat de manifest que la majoria de missatges es limiten a temes de mitigació i adaptació, mentre que gairebé s’ignoren els impactes i les causes del canvi climàtic.
La situació d’emergència climàtica és un dels principals reptes per al turisme, especialment en aquests destins de costa, on fenòmens com la pujada del nivell del mar, les tempestes o l’erosió de les platges poden reduir l’atractiu turístic i afectar la seva imatge. Per comprovar com s’aborda la comunicació d’aquests missatges l’estudi va analitzar gairebé 180.000 tuits publicats entre gener de 2018 i febrer de 2022.
Les dades mostren que només un 2% de les publicacions feia referència directa al canvi climàtic. D’aquests, el 48,4% tractava sobre mitigació (com reciclatge, sostenibilitat o campanyes de sensibilització) i el 38,5% sobre adaptació. En canvi, només el 12% mencionava impactes com incendis o pluges, i un ínfim 0,46% abordava les causes, com la contaminació o les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
Els autors remarquen que la falta d’informació sobre riscos reals —com sequeres, onades de calor o erosió de les platges— suposa una oportunitat perduda per generar consciència i preparar tant residents com turistes davant els efectes del canvi climàtic.