8 de Agost de 2025 a les 13:23
Aquest cap de setmana es posarà el punt i final a l’edició d’enguany del Festival Internacional de Música de Cambrils. Una edició molt especial perquè ha estat la cinquantena, i no tots els anys s’arriba al mig segle de vida. Per commemorar aquesta efemèride, Andreu Dalmau, periodista de la Revista Cambrils, ha escrit un llibre titulat ‘Festival Internacional de Música de Cambrils. Mig segle d’història i cultura’, en el qual repassa tota la història de l’esdeveniment amb la intenció de reivindicar el seu llegat.
Dalmau ha explicat que el llibre és un encàrrec de l’Ajuntament de Cambrils i que va començar a treballar en la seva preparació durant l’estiu de l’any passat. Una part feixuga de la feina ha estat l’anàlisi de la documentació, ja que hi havia una gran quantitat, tant a la Revista Cambrils com a l’Arxiu Municipal. L’obra inclou la història del festival, moltes anècdotes, declaracions d’alguns dels principals protagonistes, un bon grapat de fotografies de totes les èpoques i també una relació de tots els artistes que hi han participat en aquests cinquanta anys. Ara bé, l’autor tenia molt clar que no volia que el llibre fos una recopilació d’imatges i de dades. El seu objectiu principal és que la gent conegui la història del Festival de Música, i és per això que l’ha escrit de manera que sigui amena i atractiva.
Durant la conversa s’ha repassat per sobre els cinquanta anys d’història de l’esdeveniment musical. Així, Dalmau ha fet menció a José María Redondo, Àngel Recasens o el Marquès de Marianao, entre d’altres persones, perquè van ser importants a fi que el Festival de Música de Cambrils pogués ser una realitat. En aquest sentit, el periodista ha explicat que l’esdeveniment va ser pioner, ja que l’any 1974, quan es va fundar, hi havia pocs festivals a Espanya d’aquest estil. El fet que la primera edició fos un gran èxit va donar un impuls molt important a la iniciativa. Qüestionat sobre què li ha impactat més de tot el que ha descobert fent la recerca pel llibre, Dalmau ha manifestat que li ha agradat molt que durant les primeres edicions es creés una gran complicitat entre la ciutadania i els artistes, fins al punt que aquests dormien en cases particulars. De fet, era habitual en aquella època anar passejant per Cambrils i escoltar música que provenia de l’interior de les cases. Eren, ni més ni menys, que els artistes assajant.
Sobre el fet que el festival cambrilenc deixés de programar música clàssica, Dalmau ha dit que es va deure a un cúmul de circumstàncies, com l’augment de la competència i el fet que existien dificultats econòmiques. Un concert de Miguel Bosé als camps de futbol que va ser un gran èxit va ser el que, d’alguna manera, va acabar de rematar el model antic i es va iniciar una nova etapa basada en la música popular. En aquest sentit, Dalmau opina que el Festival de Música de Cambrils mai hauria de deixar de programar música clàssica, encara que sigui només una petita part, per dos motius: per respecte a la seva història i perquè forma part de la seva identitat.
L’entrevista sencera es pot escoltar aquí.